Celkový pohled na vrtuli letounu Avia S-199 (Mezek)

Vrtule pro letoun AVIA je stejně tvarově zajímavá jako její vznik. Ve stručnosti se jednalo o poválečnou konstrukci letounu z draku německého stíhacího letounu Messerschmitt Bf-109G osazeného motorem Jumo 211 (těch byl v poválečném Československu dostatek), který byl původně určen pro bombardéry, a to i s vrtulí. Vrtule musela být ale pro svůj velký průměr zkrácena, jinak by kvůli nedostatečně dlouhým nohám hlavního podvozku „sekala“ do země. Označení letounu „Mezek“ je tedy jak odkazem na zkřížení dvou druhů (koně a osla- tady stíhače s bombardérem) a v neposlední řadě je to odkaz na „mezkovité“ vlastnosti stroje, které vznikly změnou pohonné jednotky (váha motoru, reduktoru s vrtulí, výkon motoru a změna směru otáčení motoru).

Naši vrtuli jsme získali od sběratele, který ji měl sice dobře uloženou, ale díky její dřevěné konstrukci se na ní podepsala vlhkost z dob, kdy byla ještě vystavena na venkovním prostředí. Několik vrstev překližky bylo rozlepených a pokusně zafixovaných epoxidem neznámým kutilem. Pod rozpadlým mosazným kováním byly fragmenty zteřelého plátna, které tvořilo finální povrch vrtule spolu s barvou a lakem. Kování vrtule tvořil tvarovaný plech, který byl nanýtován mosaznými nýty přímo do dřeva nebo skrz na druhou stranu kování. Tudy se do dřeva vrtule asi dostávalo vlhkosti nejvíce. Odtoková hrana vrtule byla ve správném tvaru, ale hodně rozlepená.

Právě epoxidové lepidlo (EPOXY 1200) nám tady nadělalo mnoho škody. Pro samotné lepení je sice dobré, ale problémem bylo jeho špatné namíchání – po vytvrzení zůstává „mastné“. Lepidlo bylo použito pro zalití a vyplnění prasklin – tudíž ve velkém množství a bez použití plniva. Tím bylo velmi tvrdé pro opracování – tvrdší než okolní materiál, ale museli jsme se ho zbavit.

Zákazník požadoval finální úpravu v černé matné barvě při maximálním zachování proporcí. Tady také vnikla myšlenka z opravené vrtule sejmout negativní formy pro výrobu replik vrtulových listů.

Výborné také je, že letoun je i s vrtulí ve dvou exemplářích vystaven v Leteckém Muzeu ve Kbelích a bylo možné si většinu detailů prohlédnout „naživo“.

Vrtulový list je tedy u zákazníka zpátky a nám „zbývá“ již jen sehnat originální vrtulový kužel pro sejmutí negativní formy a vytvoření kompletní repliky vrtule.

Odkaz na stránky historie letounu na Wikipedii- ZDE

Naše výrobky jsou zakázkové práce respektující přání a potřeby zákazníků. Všechny dotazy rádi zodpovíme na našem mailu info@propeller.cz